Drie vragen die je helpen om meer groei in je salon te krijgen.
Er is één ding dat zo’n beetje elke salon eigenaresse wil, en dat is de salon laten groeien. Zodat je er een beter inkomen uit kunt halen, zodat je wellicht je andere baan kunt opzeggen, of omdat je meer financiële vrijheid wil. Groeien kan op meerdere manieren. Wat groei voor jou betekent én welke drie vragen jij jezelf kan stellen om meer groei in je salon te krijgen, dat lees je in dit artikel.
Leestijd: 8 minuten.
Je beauty salon laten groeien kan op verschillende manieren.
Misschien betekent groei voor jou wel dat je meer potentiële klanten bereikt, dat de naamsbekendheid van je salon stijgt, of dat je meer impact maakt met jouw bedrijf. Dat je een verschil maakt in de wereld. Of in elk geval onder jouw doelgroep. Groei kan ook betekenen dat je meer boekingen verwerkt en een hogere omzet hebt. Of dat klanten vaker terugkomen voor een vervolg behandeling waardoor jou klantwaarde stijgt. Maar groei kan ook betekenen dat je meer winst maakt. Bijvoorbeeld door enerzijds de kosten te verlagen, en anderzijds door meer behandelingen en scherp te zijn op je marges. Hier heb ik mijzelf het afgelopen jaar gefocust. Het resultaat was verbluffend een winstmarge die met bijna 60% gestegen is ten opzichte van het jaar ervoor. Toch lekker, als je ineens een veel groter bedrag overhoudt onderaan de streep en als je salon financieel stabiel is.Stel jezelf deze 3 vragen als je je bedrijf wil laten groeien
Als je er aan toe bent om met jouw salon naar het volgende niveau te gaan, of als je vindt dat je salon op dit moment niet hard genoeg groeit, dan zijn er drie vragen die je jezelf als allereerste mag stellen. Ga hier even voor zitten. Misschien niet nu, maar plan er dan tijd voor in. In plaats van maar door te denderen is het zinvoller om even stil te staan bij waar je nou eigenlijk precies naar toe wil en hóe je dat gaat doen.Vraag 1:
Waar wil jij zijn over één jaar vanaf nu?
Een brede vraag, waarbij je sub-vragen kunt bedenken.
Hoe zie jij jezelf als onderneemster over een jaar vanaf nu?
Hoe staat je salon er dan voor?
Hoeveel omzet draai je, hoeveel omzet ben je nodig?
Hoeveel salaris betaal jij jezelf elke maand?
Hoeveel klanten heb je?
Hoe zien je behandelingen er uit?
Wat besteed je allemaal uit en wat juist niet?
Heb je een team opgebouwd of juist niet?
Werk je vanuit huis, of heb/huur je een pand van waaruit je je salon runt?
Als alles gaat zoals jij nu hoopt, hoe ziet jouw salon er dan uit over een jaar vanaf nu?
Werk met doelen stellen.
Bijna een kwart van de salon eigenaren stelt zichzelf geen doelen. Een enorme gemiste kans, want het stellen van doelen is een geweldige manier om je salon structureel te laten groeien. De kans dat je bereikt wat je graag wil, wordt 100 keer groter als je eerst precies definieert wát het dan precies is dat je wil bereiken. Natuurlijk kun je ook een tienjarenplan maken. Maar begin eens bij één jaar vanaf nu. Een jaar is kort genoeg om het te kunnen overzien, en lang genoeg om goede resultaten te kunnen behalen.
Vraag 2:
Wat moet jij doen, om jou doelen te bereiken?
Deze vraag voelde je misschien al aankomen. Want als je weet waar je over één jaar vanaf nu wil zijn, dan is de volgende stap om te bepalen wát je dan precies te doen hebt om daar te komen. Welke stappen moet jij gaan zetten? Welke acties moet je ondernemen? Moet je meer aan website vindbaarheid gaan doen? En welke kanalen wil je dan inzetten? Hoe zit het met de conversie
Als salon eigenaar ken je ongetwijfeld het begrip conversiepercentage. Het is een belangrijk getal dat door velen scherp in de gaten gehouden wordt. Maar wat is het conversiepercentage nu eigenlijk en wat betekend het voor jou salon? Valt daar nog wat te verbeteren. En kan die klantwaarde misschien ook nog wat omhoog?
Er zijn altijd talloze knoppen waar je aan kunt draaien om je bedrijf te laten groeien. Het is aan jou om te bepalen welke van die knoppen het meeste rendement opleveren. Vind je dat lastig? Dan help ik je graag verder.
Sla deze stap in elk geval niet over. Ook zonder plan zal je uiteindelijk vast wel een keer op je bestemming aankomen, maar dan doe je er veel langer over dan nodig en maak je 'dure' fouten.
Als salon eigenaresse moet je aan een hoop zaken denken. Je moet aan een aantal wettelijke GGD eisen voldoen, je moet bezoekers trekken, daar klanten van maken en ervoor zorgen dat ze nog terug komen voor vervolg behandelingen.
Vraag 3:
Wat heb ik nodig om mijn plan uit te voeren en mijn doel te behalen?
Het hebben van een doel en een plan is geweldig natuurlijk, maar dat alleen is nog niet voldoende om van jouw salon een groot succes te maken. Het gaat pas voor je werken als je ook daadwerkelijk in actie komt en je plan gaat uitvoeren. Dus wat is de eerste stap die jij vandaag nog kunt zetten om je salon te laten groeien?
Wellicht is dat het inplannen van mijn gratis groeigesprek, of dat je je cijfers gaat analyseren zodat je precies ziet aan welke knoppen je te draaien hebt. Wat wordt jouw eerste stap naar een succesvol(ler) salon?
Bonus vraag:
Wat is de eerstvolgende stap die jij nú gaat zetten?
Dit is de derde vraag die je jezelf mag stellen. Ik stel deze vraag ook wel eens in een vragenlijst als ik doelgroep onderzoek doe voor een nieuwe deelneemster van mijn 1 op 1 traject. Ongeveer een derde van de deelnemers vult dan in ‘ik heb klanten nodig’. En hoewel dat wel de essentie is van het succesvol opschalen van je salon, wil ik je toch uitnodigen om eens wat dieper na te denken. Want wat heb je dan precies nodig om die klanten te krijgen? Wat heb je precies nodig om de omzet te maken die je jezelf als doel gesteld hebt? Als we dit vertalen naar je salon, wat heb jij dan nodig om over een jaar je doel te behalen? En om het plan dat je daarvoor gemaakt hebt uit te kunnen voeren? Wellicht heb je al een goed marketingplan of wil je gebruik maken van mijn diensten. Alleen met een goede planning behaal je jouw doelen en kun je je salon laten groeien. Werk je zonder strategie aan je salon, dan ben je vaak vooral bezig in de waan van de dag. Wat ik ook vaak hoor van salon eigenaresses is dat ze meer tijd nodig hebben. Bijvoorbeeld om een nieuw marketingkanaal eigen te maken. Of misschien kom je tot de conclusie dat je nog kennis mist op een bepaald vlak. Maak die inventarisatie eens voor jezelf. Wat heb jij precies nodig om jouw plan uit te kunnen voeren en over een jaar je doelen te behalen? Wat mist er nu nog?Groei met mij mee.
GA DIRECT AAN DE SLAG MET SEO
Er zijn dus een aantal redenen waarom SEO zo belangrijk is voor jou als ondernemer. Ik zou, als ik jou was, dan ook nog geen moment twijfelen en direct met de zoekmachine optimalisatie van jouw website aan de slag gaan.